“Slobodna zona” u Nišu

2111

Pozorište lutaka Niš

26. maj u 19h i 27. i 28. maj u 19h i 21h

projekcije filmova i razgovori

www.freezonebelgrade.org

Organizacija: Odbor za ljudska prava Niš i REX

Produkcija: Fond B92 i Odbor za ljudska prava Niš

Realizaciju omogućili: Ambasada USA, Gradska opština Medijana i DIN “Fabrika Duvana” A.D. Niš u sastavu Philip Morris International

Medijski pokrovitelji: City Radio, RTV5 Niš, Medija centar Niš

Filmovi o aktuelnim društvenim i političkim temama iz celog sveta

26.05.2006. petak, 19.00h “Kenedi se vraća kući” i premijerno “Gde je bio Kenedi” Želimir Žilnik (SCG)

POSLE PROJEKCIJE RAZGOVOR

gosti: Teofil Pančić – novinar, Vreme

Osman Balić – YUROM Centar Niš

27.05.2006. subota, 19.00h “Voz iz Seula” (“Seoul Train”) Jim Butterworth, Aaron Lubarsky, Lisa Sleuth (SAD/S. Koreja), Pariz 2005.

POSLE PROJEKCIJE RAZGOVOR

gosti: Velibor Petković – Radio Niš

prof. Mira Kristović – Filozofski fakultet u Nišu

Zlatko Paković – filmski kritičar nedeljnika NIN

21.00h

“Karneval:  Proizvedeno u Kini” (“Mardi Gras:Made in China”), David Redmon (SAD), Sundance, Amsterdam 2005.

28.05.2006. nedelja, 19.00h “Zakon jačeg” (“La Raison du plus fort”) Patrick Jean (Belgija/Francuska) Pariz, 2005.

POSLE PROJEKCIJE RAZGOVOR

gosti: Dragan Bisenić – novinar i predavač istorije srpsko-američkih odnosa na FPN

Aleksandra Nikšić – Frans Press

Radovan Kupres- novinar

21.00h “Najmlađi” (“Bunso – The Youngest”) Ditsi Carolino (Filipini) Prag 2005.

“Kenedi se vraća kući” (“Kenedi goes back home”)

Godine 2002. poštujući odluku Evropske unije, u Srbiju i Crnu Goru su, posle desetogodišnjeg boravka u zapadnoj Evropi, deportovane jugoslovenske porodice (mnoge od njih romske) koje su sklanjajući se od rata pobegle iz zemlje. Međutim, nova-stara domovina je, u međuvremenu njima postala strana. Oni nemaju novac, posao, smeštaj, niti društvene kontakte. Kako je moguće preživeti u takvim uslovima? Žilnikov kritički dokumentarac prati Kenedija – vozača taksija koji danonoćno prevozi te ljude, koji su izgubili korene, od aerodroma do divljih naselja u beogradskim predgrađima.

Želimir Žilnik (1942.) je za svoj prvi film Rani radovi dobio nagradu „Zlatni lav“ na Berlinskom međunarodnom filmskom festivalu 1969. godine. U Srbiji su njegovi radovi bili zvanično zabranjeni, žilnik je žestoko kritikovan na ideološkom osnovama, pošto su njegovi filmovi bili deo pokreta „Crni talas“. 1973. godine je emigrirao u Saveznu republiku Nemačku gde je u svojim kratkim filmovima kritićki komentarisao položaj stranih radnika i terorizam. Zato je 1976. godine proteran iz Nemačke i vratio se u Jugoslaviju. Od tada žilnik radi kao nezavisni autor dokumentarnih filmova.

Film je prikazan na drugom Festivalu romske TV i radio produkcije „Zlatni točak“ (Skoplje), 20. Međunarodnom filmskom festivalu u Varšavi, 3.Bijenalu savremene umetnosti (Berlin), 33. Međunarodnom filmskom festivalu u Roterdamu, 3. Zagrebačkom festivalu, 27. Međunarodnom filmskom festivalu u Moskvi…

“Voz iz Seula” (“Seoul Train”), Džim Batervort, Aron Lubarski, Lisa Slit
Severna Koreja, 2004, 54 min

Procenjuje se da danas oko 250.000 izbeglica iz Severne Koreje živi nelegalno u Kini. Pobegli su pred nestašicom hrane i ostalim mukama koje su odnele oko 3 miliona života za poslednjih 10 godina. Bekstvo iz Severne Koreje je težak zločin i izbeglice koje se vrate u zemlju suočavaju se sa koncentracionim logorima i mučenjem, prisiljavanjima na abortus, grupnim pogubljenjima. Za nekolicinu srećnih izbeglica, međutim, postoji nada. Međunarodna grupa aktivista je rešila da stvori Podzemnu železnicu. Preko mreže skrovišta i puteva za bekstvo, aktivisti – uz veliki lični rizik – pomažu izbeglicama u smelim bekstvima do slobode, preko stotina (a ponekad i hiljada) kilometara kineske teritorije.

Džim Batervort (Jim Butterworth), producent i režiser filma, jedan je od pionira u razvoju streaming audio i video sadržaja na Internetu. Aron Lubarski (Aaron Lubarsky), režiser i montažer filma, je autor priznatih dokumentarnih filmova: dobio je nagradu “Prime Time Emmy” za film “Putovanja sa Džordžom” koji je radio za HBO, dobitnik je nagrade IDA, studentskog Oskara, osvojio je i nagradu Documentary Golden Gate Award na Festivalu Filma u San Francisku. Lisa Slit (Lisa Sleeth) je producent i režiser “Voza iz Seula”, osnivač i direktor “Incite Productions”.

“Snažan dokumentarni film.” Bob Vudrof (Bob Woodruff), ABC News, “Voz iz Seula je uznemiravajući prikaz stalne borbe da se pobegne od kršenja ljudskih prava, koje zapadne zemlje prečesto ignorišu.” International Documentary Magazine

“Karneval: Proizvedeno u Kini” (“Mardi Gras: Made in China”) Dejvid Redmon
SAD, 2004, 66 min

Priča o globalizaciji ispričana kroz humor i tugu, nadu i nasilje; priča o fabrici perlica u Kini; o najvćem distributeru karnevalskih perlica na svetu; o učesnicima fešte koji tokom karnevala perlice zamenjuju golotinjom; i o četiri kineske radnice-tinejdžerke koje prave karnevalske perlice. Iznenada, učesnici karnevala i radnici iz fabrike se sreću po prvi put – i jedni i drugi pokušavaju da shvate motivacije druge strane. Učesnici karnevala su zbunjeni: “Zašto radnici prave perlice u tako teškim uslovima?”; radnici su zapanjeni: “Zašto ljudi zamenjuju odeću ovim ružnim perlicama?” “Karneval: Proizvedeno u Kini” je prvi film Dejvida Redmona (David Redmon). Redmon je profesor sociologije i trenutno predaje na Institutu Pret u Bruklinu, Njujork. Upravo radi na dokumentarnom filmu o devojci koja pravi grudnjake marke “Victoria’s Secret” u Meksiku. Film je učestvovao na Sundance Festivalu, IDFAmsterdam, festivalima u Pragu, Londonu…

“Zakon jačeg” (“La raison du plus fort”) Patrik žan
Belgija/Francuska, 2003, 85 min.

Autor filma putuje od Belgije do Amijena, Liona i Marselja u Francuskoj, razgovarajući sa ljudima koji žive na obodima velikih gradova o njihovim svakodnevnim životima i diskriminaciji sa kojom se suočavaju. Izražavajući kritićki pogled na moderno društvo, bez iluzija, Patrik žan ispituje uticaj pravnog sistema koji samo još više marginalizuje emigrantsku populaciju, već pritisnutu siromaštvom, nezaposlenošću, predrasudama i nedostatkom obrazovanja. Patrik žan (Patric Jean,1968) studirao pozorišne umetnosti, književnost i filmsku režiju pre nego što je postao profesor francuskog jezika. Njegov prvi dugometražni dokumentarni film nagrađen je nagradom Silver Wolf na IDFA u Amsterdamu

“Bunso” (“Najmlađi”) (“Bunso (The Youngest)”) Ditsi Karolino
Filipini, 2004, 63 min

Kiša je dobrodošla u zatvoru u kojem deca Toni (13), Diosel (11) i Bunso (11) moraju da se snalaze među odraslim kriminalcima. U zatvoru vlada nedostatak prostora, odeće i hrane. Još gore, dele ih sa odraslim kriminalcima osuđenim za silovanja, ubistva i preprodaju droge. Režiser Ditsi Karolino uvodi nas u njihov život u zatvoru, na ulicama i u sirotinjskim četvrtima iz kojih potiću. “Bunso” je uznemiravajući film čija se radnja odigrava u neljudskom svetu gradskog zatvora, sa puno dirljivih momenata u kojima dečaci pričaju svoju istinu, kroz čudnu mešavinu nevinosti i “ulične pameti”, bola i humora. Ditsi Karolino (Ditsi Carolino) je nezavisni autor dokumentarnih filmova, koja je karijeru započela kao radnik nevladine organizacije, a onda je počela da dokumentuje stanje ljudskih prava u Mindanaou, kroz fotografije i slajdove. Dobila je mnogobrojne nagrade za film “Minsan Lang Sila Bata” (1996). “Danas, Bunso optužuje svakog Filipinca: kako je moguće da smo mi, kao ljudi, prepustili naše najmlaće najbednijem okruženju? ” Eric F. Mallonga, The Manila Times

Festivali: nagrada za reziju na Festivalu OneWorld 2005,Prag; SilverDocs, 2005, 15. festival afričkih, azijskih i latinoameričkih filmova, Milano, 2005; Global Visions Festival, Edmonton, 2004; DokFest, Munich, 2005, Hot Docs, Toronto, 2005; Izola Cinema, 2005.